ht قرآن، ریاضی وپیش بینی نابودی اسرائیل (2)
علمی-پژوهشی

 

تفسیر ریاضی سوره مبارکه کهفو زوال اسرائیل بدست حضرت مهدی علیه السلامدر سال 2022
قبل از ورود به این مبحث لازم است به یک سوال اساسی در مورد ظهور باهر النور آنحضرت پاسخ داده شود.
در منابع روایی اهلبیت روایات معتبری نقل شده است مبنی بر تکذیب آنانی که در مورد آنحضرت به توقیت میپردازند.
در بعضی از موارد برای تأکید بیشتر جمله (کذب الوقاتون) حتی سه مرتبه تکرار شده است.
بنابراین تعیین وقت برای ظهور آنحضرت اشکال شرعی دارد و از انجام آن ممانعت بعمل آمده است.
پاسخ اول:
پاسخ نخست اینستکه خود ائمه هدی علیهم السلام در برخی ازروایات به تعیین زمان ظهور البته بصورت معما گونه و رمزی برای خواص اصحاب خویش پرداخته اند و زمان دقیق ظهور را با کد گذاری های مخصوصی تعیین کرده اند.مانند آنچه از معصوم علیه السلام روایت شده است که فرموده اند ظهور آنحضرت در سال یس والقرآن الحکیم خواهد بود.
در این جا به یکی از این روایات اشاره میکنیم.
امام صادق علیه السلام در ذیل روایتی طولانی فرمودند:
ای ابا لبید : برای من در مورد حروف مقطعه قرآن دانش انباشته ایست. آنگاه فرمود:
الف مساویست با یک و لام مساویست با سی و میم مساویست با چهل وصاد مساویست با نود. و مجموع آن مساویست با عدد یکصد وشصت ویک. آغاز خروج امام حسین در (الم) بود. آنگاه که زمان او سر آمد مردی از بنی عباس قیام کرد در (المص) وقیام قایم ما بعد از انقضای مدت او در (الر) خواهد بود.
این مطلب را درک کن واین راز را نگهدار.
بحار الانوار مجلسی ج13 106/52
بررسی روایت فوق را از نظر عددی به زمان دیگری واگذار میکنیم اما روایت فوق نشانگر آنست که اولا ائمه هدی علیهم السلام از زمان ظهور آنحضرت آگاهند. ثانیا منعی از توقیت وجود ندارد. تنها نکته ای که دراین حدیث قابل توجه است حفظ اسرار آل محمد است که برآن تأکید شده است.
پاسخ دوم:
اگر در مواردی حضرات ائمه معصومین علیهم السلام خودبه زمان ظهور اشاره کرد اند ، اینکار با مفاد روایات منع از توقیت منافات دارد. ازینرو باید برای آن راه حلی پیدا شود.
یا باید ضعف روایات توقیت از نظر اسنادی ثابت شود.
یاباید روایات مربوط به تکذیب وقاتون توجیه گردد .
واقعیت اینست که در هردو مورد روایات موثقی وجود دارد وازینرواچاره ای جز توجیه روایات توقیت نیست.
میدانیم که زمان صدور این روایات سالها قبل از حتی تولد آنحضرت بوده است. درآن زمان از آنجا که حضرت هنوز بدنیا نیامده بودند تمام دغدغه ائمه علیهم السلام وقوع اصل تولد آنحضرت بوده است نه زمان ظهور آنحضرت. نگرانی ائمه در مورد علم به زمان ظهور آنحضرت قبل از تولد او مانند آنست که ما قبل ازتولد فرزندمان نگرانی ازدواج او باشیم.
 بررسی اجمالی این روایات نشانگر آنست که هدف ائمه ازمنع توقیت در حقیقت برای مخفی ماندن روز تولد آنحضرت بوده است نه روز ظهور.
میدانیم که آنحضرت شباهت زیادی از نظر تولد با حضرت موسی دارند.ازآنجا که زمان تولد حضرت موسی توسط ستاره شناسان آنزمان بدقت پیش بینی شده بود دستگاه فرعون تمام تلاش خودرا بکار بست تا از تولد آنحضرت جلو گیری کند. در این مسیر تمام خانم های باردار آنزمان تا زمان حمل تحت نظارت قرار میگرفت واگر نوزاد پسر بود، کشته میشد تا از تولد حضرت موسی جلو گیری کنند وجلوبروزخطررا از نطفه بگیرند.
میتوان گمان کرد ، وجود چنین تجربه تاریخی در مورد شخصیت موعود موسی، ائمه هدی را برآن میداشت که در مورد تولد حضرت مهدی (ع) نیز باید از نظر امنیتی محکم کاریهای لازم را انجام دهند. بخصوص آنکه قرار نبود تولد آنحضرت معجزه آسا انجام شود. تعمدی در کار بود که برخی حتما باید آنحضرت را ببینند و بانام و نسب بشناسند ولازم بود مولد آنحضرت در تاریخ ثبت شود تا بعدا توسط مخالفین مورد انکار قرار نگیرد. ازاین رو آنچه برای حضرات ائمه مهم بود بدنیا آمدن آنحضرت بود که نباید در روند آن خللی پیش می آمد و جان کودکان بی گناه دیگر نیز نباید بخطر میافتاد.
بررسی اجمالی تاریخ زمان تولد آنحضرت نیز نشانگر آنست که دستگاه خلافت نظارت سختی را بر خاندان جناب امام حسن عسکری اعمال میکرد تا جلو تولد آنحضرت گرفته شود. والله متم نوره ولو کره الکافرون.
پس از آغازغیبت، آنحضرت در کنف حمایت الهی قرار گرفته اند، ظهور آنحضرت نیز با بأس شدید همراه است و بر اساس برخی از روایات زمینه های ظهور آنحضرت یکشبه آماده خواهد شد و ظهور مبارک ایشان بغتتا و ناگهانی خواهد بود.
چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند ریشش بسوزد
او با حمایت الهی هم اکنون زنده است وبا حمایت او ظهور خواهد کرد وبا حمایت او بر دشمنان خویش غالب خواهد شد.
بنا براین درمورد دانستن زمان ظهور جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. زیرا قرار است تمام امور مربوط به ظهور با تدبیر پروردگار و با علم پیشین الهی در زمان مقرر وباقدرت لایزال او انجام شود. اما در مورد اصل تولد آنحضرت بنا براین بوده است و شاید چاره ای جز این نبوده است که باید مقدمات امور بصورت طبیعی انجام میشده است تا عده ای شاهد تولد آنحضرت باشند و وجود اورا بعدا انکار نکنند. هر چند در روند تولد آنحضرت نیز تا حد ممکن دست حمایت پروردگار آشکار بوده است. مانند آنکه بر اساس برخی از روایات در مادر بزرگوار آنحضرت تا شب تولد آنحضرت اثری از حاملگی وجود نداشته است.
بنا براین میتوان نتیجه گرفت که منظور ازظهور همان تولد باشد و منظور از حدیث کذب الوقاتون آن باشد که اگر کسی زمان آمدن ( شامل بدنیا آمدن) انحضرت را پیش بینی کرد تکذیب کنید.
پاسخ سوم:
سومین پا سخ به روایات منع توقیت آنست که در این روایات کلمه وقات بکار رفته است.
کلمه وقات صیغه مبالغه است ودر این حدیث به دو معنی بکار میرود.
یکی بمعنای کسی که هر روز وقتی را برای ظهور تعیین میکند. یعنی بدون هیچ گونه مبنای درستی و دلیل محکمی ازچنته خویش روزی را برای ظهور تعیین میکنند وبا روح وروان وباور های مومنان کاری ندارد.
دیگر بدان معنا که وقت را بسیار دقیق تعیین میکنند و به روز دقیق ظهور نیز اشاره میکنند.
به احتمال زیاد، روایات منع از توقیت شامل چنین آدمهایی میشود.
پاسخ چهارم:
تمام روایت مربوط به منع توقیت شامل توقیت توسط انسانهای معمولیست. در هیچکدام از این روایات توقیت توسط ائمه منع نشده است. هیچ حدیثی نقل نشده است که اگر توقیت توسط خدواند و یا اولیای او انجام شد بازهم باید تکذیب کرد.
پاسخ پنجم:
این نبشته به هیچکدام از موارد فوق ربطی پیدا نمیکند.نه نگارندگان و محققان ادعایی دارند و نه از قبل خویش حرفی میزنند.
محققان این نظریه تنها با این نکته بسنده میکنند که با استفاده از فرمول های قرآنی از شمارش کلمات و آیات مربوطه به این نتیجه میتوان رسید که خداوند زمان زوال اسرائیل را تعیین کرده است. آنها معتقدند که بر اساس داده های قرآنی میان زوال اسرائیل و ظهور حضرت مهدی علیه السلام رابطه تنگاتنگی وجود دارد وامکان ظهور در همان ایام وجود دارد.
بنابراین نمیتوان برمحققان این نظریه نام وقات گذارد و به تکذیب آنان پرداخت.
بر اساس این نظریه این خداوند است که زمان زوال اسرائیل و ظهور حضرت مهدی را تعیین کرده است ومحققان تنها با استفاده از داده های قرآنی به کشف آن پرداخته اند و پر واضح است که نمیتوان به تکذیب خداوند پرداخت.
رابطه زوال اسرائیل با ظهور حضرت مهدی علیه السلام
قبل از شروع بحث در مورد رابطه زوال اسرائیل با ظهور حضرت مهدی علیه السلام لازم است نکاتی را در مورد آنحضرت بدانیم وبا اعداد مربوط به آنحضرت آشنا شویم.
نام مبارک آنحضرت م ح م د.
پدربزگوارایشان امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان است.
نام مادر آنحضرت نرجس خاتون است
آنحضرت امام دوازدهم شیعیان و معصوم چهاردهم هستند.
ایشان فرزند نهم امام حسین علیه السلام میباشند.
سال تولد: 255 هجری قمری مصادف باسال 869 میلادی
سال شروع امامت: 260 هجری قمری مصادف با 874 میلادی
شروع غیبت صغری: 265 هجری قمری مصادف با 879 میلادی
شروع غیبت کبری: 329 هجری قمری مصادف با 941 میلادی.
طول غیبت صغری: 64 سال.
اسرار سوره مبارکه کهف و رابطه آن با امام مهدی ع
در سوره مبارکه کهف اسرار فراوانی نهفته است که ذیلا به برخی ازآنها اشاره میسود.
نخست آنکه سوره مبارکه کهف بلافاصله بعد از سوره مبارکه اسراء آمده است. بلافاصله بعد از کهف نیز سوره مبارکه مریم است . این ترتیب معنا دار حاوی اسراری هست . سوره اسراء قطعا در فلسطین اتفاق افتاده است. داستان حضرت عیسی در سوره مریم نیز در فلسطین بوده است. بالطبع به این نتیجه میتوان رسید که موضوع مطرح شده در سوره کهف نیز در این سر زمین باید اتفاق افتاده باشد وقطعا مسائل استنباط شده از این سوره نیز در این سرزمین خواهد بود.
دوم آنکه این ترتیب معنا دارگویای ترتیب زمانی آخرالزمان است. یعنی روال سوره ها نشانگر آنست که بعد از زوال اسرائیل بدست حضرت مهدی، حکومت جهانی بوجود خواهد آمد وآنگاه حضرت عیسی علیه السلام نیز ظاهرخواهند شد .
سوم آنکه اگرچه یهودیان به گزاف اذعان داشته اند که تاریخ شان از آغاز خلقت آدم آغاز میشود اما در واقع به دلایل علمی فراوانی تاریخ یهودیان از حادثه اصحاب کهف شروع میشود و چنین استنباط میشود که پایان تاریخ یهودیان نیز بی ارتباط با سوره کهف نیست. شخصیتی که موضوع بحث کنایی سوره کهف است پایان بنی اسرائیل را رقم خواهد زد.
چهارم آنکه کلمه (والیتلطف) که در وسط قرآن واقع شده و کلمه مرکزی قرآن است دراین سوره واقع شده است. این نشانگر آنست که این سوره از نظر آمار کلماتی قرآن در مرکز قرآن قرار کرفته و سوره مرکزی قرآن است.
پنجم آنکه آیه ای که این کلمه در آن واقع شده است آیه نوزدهم این سوره است.
ششم آنکه تعداد آیات این سوره بصورت معنا داری 110 آیه است به تعداد نام مبارک علی علی السلام وکهف تنها سوره ایست که 110 آیه دارد.
هفتم آنکه در روایات فراوانی اصحاب کهف جزو یاران حضرت مهدی شمرده شده اند. تفسیر در المنثور ج4 ص215 . عن ابن العباس قال رسول الله : اصحاب الکهف اعوان المهدی.
هشتم آنکه پیامبر اکرم برای در امان ماندن از فتنه دجال تلاوت سوره کهف را سفارش فرموده اند.
من حفظ عشر آیات من سورة الکهف عصم من الدجال. صحیح مسلم ج1 ص 555 حدیث 809
نهم آنکه برای تعجیل در ظهور امام زمان نیز قرائت سوره کهف توصیه شده است.
دهم آنکه سوره کهف از نظر ترتیب سوره ها سوره 18 قرآن است و نکته قابل توجه اینست که تعداد آیات مربوط به اصحاب کهف نیز در این سوره 18 آیه است.
یازدهم آنکه سوره عصر را برخی از مفسرین به حضرت ولیعصر علیه السلام مربوط میدانند. از نظر عددی نیز ارتباط عجیبی بین این سوره و سوره کهف دیده میشود.
بدین ترتیب که تعداد آیات سوره عصر3 عدد میباشد و از نظر ترتیب نیز 103 میباشد. از ضرب 3 در 103 عدد 309 بدست میآید که در سوره کهف که مربوط به حضرت مهدی علیه السلام است نقش کلیدی دارد.
دوازدهم آنکه میان سوره کهف و سوره اسراء نیز ارتباط زیادی وجود دارد. در سوره کهف میخوانیم.
(17:12)وجعلنا اليل والنهار ءايتين فمحونا ءاية اليل وجعلنا ءاية النهار مبصرة لتبتغوا فضلا من ربكم ولتعلموا عدد السنين والحساب وكل شيء فصلنه تفصيلا.
ما شب و روز را دو نشانه قرار دادیم .آنگاه نشانه شب را محو کردیم و نشانه روز را آشکار کردیم تا از پروردگار تفضلی بخواهید. و تعداد سالها را بدانید و حساب سالها را داشته باشید. ما هر چیز را جداگانه تفصیل داده ایم.
از دقت در آیه فوق متوجه میشویم که خداوند برای دانستن تعداد سالها و دقت در حساب سالها اهمیت ویژه ای قایل شده است.
نکته مهم این است که این آیه درست بعد از آیات مربوط به فساد اول و دوم بنی اسرائیل آمده است که در آن وعده داده شده است که بنی اسرائیل پس از فساد دوم از بین خواهد رفت.
بلا فاصله بعد از آن خداوند اهمیت دانستن تعداد سالها را به میان میکشد .
حال باید دید منظور خداوند از تعداد این سالها چیست که خداوند اینقدر برای آن حساب ویژه ای باز کرده است.
بخصوص آنکه کلمه حساب نوزدهمین کلمه این آیه است.
برای یافتن این پاسخ به محاسبه ارزش عددی جمله السنین والحساب میپردازیم.
 ب ا س ح ل ا و ن ی ن س ل ا
309 2 1 60 8 30 1 6 50 10 50 60 30 1
از محاسبه ارزش عددی جمله (السنین والحساب) به عدد 309 میرسیم.
اینجاست که ارتباط اسرار آمیز سوره اسراء و کهف بیشتر آشکار میشود. عدد 309 تنها درسوره کهف ودر متن قرآن آمده است. بنا براین به این نتیجه میرسیم که خداوند بصورت آشکاری توجه ما را به تعداد سالهای ذکر شده در سوره کهف جلب میکند. شکی باقی نمیماند که منظور خداوند از و لتعلموا عددالسنین و الحساب این است که ما با عدد 309 آشنا شویم . در فصل های آینده این کتاب ذکر خواهد شد که عدد 309 عدد مرکزی سوره کهف است و اعداد دیگری نیز در این سوره بکار رفته است که تمامی این اعداد ارتباط منطقی، منظم و مستقیمی با حضرت مهدی علیه السلام دارد که مألا با سرنوشت بنی اسرائیل مربوط میشود.
به عبارت دیگر خداوند بصورت بسیار رمز گونه ای در دوازدهمین آیه این سوره به سوره مربوط به امام دوازدهم (کهف) اشاره میکند و از راز بزرگی پرده بر میدارد.
سیزدهم آنکه:
.از نظر تعداد آیات فقط یک آیه تفاوت دارند
هر دو با ذکر خداوند شروع میشود.
سوره اسرا با ذکر سبحان الله و سوره کهف با ذکر الحمدلله.
هردو با کلمه الذی شروع میشوند.
در اولین آیه هر دو سوره کلمه عبد بکار رفته است.
درآخرین آیه سوره اسرا و اولین آیه سوره کهف ذکرالحمدلله بکار رفته.
در هر دو سوره جمله اتخاذ ولد بکار رفته.
در هر دو سوره از شرک منع شده است.
در هر دو سوره بشارت به پیروزی نهایی مومنان داده شده است.
در هر دو سوره از ولایت غیر خدا نهی شده است.
خلاصه ای از محتوای سوره کهف
بررسی مجموعه آیات نخستین سوره کهف.
سوره کهف با تأکید بر استوار بودن قرآن آغاز میشود و خداوند در ذیل آیات 1-9 که مجموعا 79 کلمه است به دو موضوع مهم اشاره میکند:
به این سه آیه ازین مجموعه آیات 9 گانه توجه کنید:
(18:1)الحمد لله الذي أنزل على عبده الكتب ولم يجعل له عوجا
(18:2)قيما لينذر بأسا شديدا من لدنه ويبشر المؤمنين الذين يعملون الصلحت أن لهم أجرا حسنا
(18:3)مكثين فيه أبدا
ستایش خداوندی راست که بر بنده خویش کتاب را فروفرستاد و در آن نادرستی را راه نیست.
این کتاب ، کتابیست قیم، تا از سوی خداوند انسان را از نیروی بسیار محکم و استواری آگاه کند که از سوی خداوند تأیید میشود. خداوند مومنان را بشارت میدهد که آنان را پاداش زیبایی است. پاداش آنان اینست که آنان در زمین برای همیشه حکم خواهند راند.
اگر بر روش مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه بخواهیم به تفسیر قرآن توسط قرآن بپردازیم، خواهیم دید که خداوند در چند مورد از عبارت بأس شدید استفاده کرده است و عجیب آنست که در تمامی موارد میان آنان رابطه خاصی وجود دارد.
که ذیلا به مواردی از آن اشاره میشود.
یکی ازین موارد در باره زوال اسرائیل اول توسط بخت النصر در سال 586 قبل از میلاد است. خداوند در این آیه بخت النصر و یارانش را با عنوان بندگان خویش میخواند که به نیروی بأس شدید مجهز و موید بوده اند.
(17:5)فإذا جاء وعد أوليهما بعثنا عليكم عبادا لنا أولي بأس شديد فجاسوا خلل الديار وكان وعدا مفعولا
آنگاه که نوبت وعده نخستین فساد بنی اسرائیل فرارسید، ما بندگان صالح خویش را که با نیروی بسیار محکم و استواری از سوی ما پشتیبانی میشدند برآنان گماردیم.آنان تمام سرزمین ها را تجسس کردند و وعده الهی در مورد بنی اسرائیل تحقق یافت.
استفاده معنا دار از این عبارت در اول سوره مربوط به حضرت مهدی و همچنین اشاره به استقرار ابدی مومنان در زمین از ارتباط میان این دو سوره باهم خبر میدهد و حاوی اسراری است.
خداوند با اشاراتی برآنست که حضرت مهدی علیه السلام را نیز از تبار همان مومنانی معرفی کند که دارای بأس شدید است و در زمین حاکمیت و استقرار ابدی خواهند یافت. ارتباط عددی این آیات نیز با حضرت مهدی بسیار شگفت انگیز و معنا دار است.
مسئله مهم دیگری که در این چند آیه اول سوره کهف آمده است اینست که به مومنان وعده پاداش ارزشمند حکومت در زمین داده شده است.
این وعده الهی نیز در موارد دیگر در قرآن کریم تنها در خصوص امام مهدی و یاران او در آخرالزمان آمده است.
ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین. قصص آیه 5
وما اراده کرده ایم که بر مستعفین زمین منت گذاریم وآنان را رهبران زمین ووارثان زمین قرار دهیم.
 ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون. انبیاء آیه 105
وما بعد از کتاب ذکر در کتاب زبور نگاشتیم که زمین را باید انسانهای صالح با ارث ببرند.
وعد الله الذین آمنوا وعملواالصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین قبلهم ولیمکننلهم دینهم الذی ارتضی لهم....... سوره نور آیه 55
خداوند به آنانیکه ایمان آورند وکارهای درست انجام دهند وعده داده است که آنانرا در زمین خلافت دهد آنسان که بر پیشینیان بخشیده بود. 
بنا براین سوره مبارکه کهف با آن  دو خبر غیبی در آغاز این سوره شروع میشود که از همان آغاز معلوم است که در این سوره قرار است مسائل مهمی مطرح شود.
بررسی مجموعه آیات قسمت دوم سوره کهف.
در قسمت بعدی به داستان اصحاب کهف پرداخته شده است. این قسمت از آیه 1 شروع میشود و به کلمه ثلاث در آیه 25 خاتمه می یابد .
در این قسمت که جمعا 309 کلمه را شامل میشود، خداوند در ظاهر به داستان اصحاب کهف پرداخته اما در واقع خصوصیات حضرت مهدی را معرفی کرده است.
به این قسمت توجه کنید:
(18:09) ام حسبت أن أصحب الكهف والرقيم كانوا من ءايتنا عجبا
 (—18:10)اذ أوى الفتية إلى الكهف فقالوا ربنا ءاتنا من لدنك رحمة وهيئ لنا من أمرنا رشدا
 (—18:11)فضربنا على ءاذانهم في الكهف سنين عددا
 (—18:12)ثم بعثنهم لنعلم أي الحزبين أحصى لما لبثوا أمدا
 (—18:13)نحن نقص عليك نبأهم بالحق إنهم فتية ءامنوا بربهم وزدنهم هدى
 (—18:14)وربطنا على قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربنا رب السموت والأرض لن ندعوا من دونه إلها لقد قلنا إذا شططا
 (—18:15)هؤلاء قومنا اتخذوا من دونه ءالهة لولا يأتون عليهم بسلطن بين فمن أظلم ممن افترى على الله كذبا
 (—18:16)وإذ اعتزلتموهم وما يعبدون إلا الله فأوا إلى الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته ويهيئ لكم من أمركم مرفقا
 (—18:17)وترى الشمس إذا طلعت تزور عن كهفهم ذات اليمين وإذا غربت تقرضهم ذات الشمال وهم في فجوة منه ذلك من ءايت الله من يهد الله فهو المهتد ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا
 (—18:18)وتحسبهم أيقاظا وهم رقود ونقلبهم ذات اليمين وذات الشمال وكلبهم بسط ذراعيه بالوصيد لو اطلعت عليهم لوليت منهم فرارا ولملئت منهم رعبا
 (—18:19)وكذلك بعثنهم ليتساءلوا بينهم قال قائل منهم كم لبثتم قالوا لبثنا يوما أو بعض يوم قالوا ربكم أعلم بما لبثتم فابعثوا أحدكم بورقكم هذه إلى المدينة فلينظر أيها أزكى طعاما فليأتكم برزق منه وليتلطف ولا يشعرن بكم أحدا
 (—18:20)انهم إن يظهروا عليكم يرجموكم أو يعيدوكم في ملتهم ولن تفلحوا إذا أبدا
 (—18:21)وكذلك أعثرنا عليهم ليعلموا أن وعد الله حق وأن الساعة لا ريب فيها إذ يتنزعون بينهم أمرهم فقالوا ابنوا عليهم بنينا ربهم أعلم بهم قال الذين غلبوا على أمرهم لنتخذن عليهم مسجدا
 (—18:22)سيقولون ثلثة رابعهم كلبهم ويقولون خمسة سادسهم كلبهم رجما بالغيب ويقولون سبعة وثامنهم كلبهم قل ربي أعلم بعدتهم ما يعلمهم إلا قليل فلا تمار فيهم إلا مراء ظهرا ولا تستفت فيهم منهم أحدا
 (—18:23)ولا تقولن لشايء إني فاعل ذلك غدا
 (—18:24)الا أن يشاء الله واذكر ربك إذا نسيت وقل عسى أن يهدين ربي لأقرب من هذا رشدا
 (—18:25)ولبثوا في كهفهم ثلث مائة سنين وازدادوا تسعا
در قالب این آیات شریفه خداوند متعال به مسائل زیر اشاره میکند:
1.امکان عمر طولانی انسان با قدرت الهی
2.خداوند می تواند بندگان خویش را از چشم دشمنانشان مخفی دارد وآنها را در کنف حمایت خود نگهدارد.
این دو مطلب همان نقاط مشترک بین اصحاب کهف و امام مهدی علیه السلام هستند که خداوند در قالب قصه اصحاب کهف در حقیقت خواسته اند جان مطلب را برسانند که امکان دارد انسان در مدت بسیار طولانی تحت حمایت خداوند قرار بگیرد وصدها سال متمادی همانگونه که با اصحاب کهف انجام شد. خداوند دراین داستان گذشته را به آینده پیوند زده اند و در قالب داستانی که در گذشته اتفاق افتاده است خواسته اند قضیه ای را که در آینده قرار است اتفاق بیفتد توجیه علمی و عملی کنند.
بررسی مجموعه آیات قسمت سوم سوره کهف.
قسمت بعدی که از کلمه ثلاث در آیه 25 شروع ودر آخرآیه 64 بپایان میرسد مجموعا 632 کلمه است که اسرار آن بعدا ذکر خواهد شد.
(18:25) ولبثوا في كهفهم ثلث مائة سنين وازدادوا تسعا
(18:26)قل الله أعلم بما لبثوا له غيب السموت والأرض أبصر به وأسمع ما لهم من دونه من ولي ولا يشرك في حكمه أحدا
(18:27)واتل ما أوحي إليك من كتاب ربك لا مبدل لكلمته ولن تجد من دونه ملتحدا
(18:28)واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغدوة والعشي يريدون وجهه ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحيوة الدنيا ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هويه وكان أمره فرطا
(18:29)وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر إنا أعتدنا للظلمين نارا أحاط بهم سرادقها وإن يستغيثوا يغاثوا بماء كالمهل يشوي الوجوه بئس الشراب وساءت مرتفقا
(18:30)ان الذين ءامنوا وعملوا الصلحت إنا لا نضيع أجر من أحسن عملا
(18:31)اولئك لهم جنت عدن تجري من تحتهم الأنهر يحلون فيها من أساور من ذهب ويلبسون ثيابا خضرا من سندس وإستبرق متكءين فيها على الأرائك نعم الثواب وحسنت مرتفقا
(18:32)واضرب لهم مثلا رجلين جعلنا لأحدهما جنتين من أعنب وحففنهما بنخل وجعلنا بينهما زرعا
(18:33)كلتا الجنتين ءاتت أكلها ولم تظلم منه شيءا وفجرنا خللهما نهرا
(18:34)وكان له ثمر فقال لصحبه وهو يحاوره أنا أكثر منك مالا وأعز نفرا
(18:35)ودخل جنته وهو ظالم لنفسه قال ما أظن أن تبيد هذه أبدا
(18:36)وما أظن الساعة قائمة ولئن رددت إلى ربي لأجدن خيرا منها منقلبا
(18:37)قال له صاحبه وهو يحاوره أكفرت بالذي خلقك من تراب ثم من نطفة ثم سويك رجلا
(18:38)لكنا هو الله ربي ولا أشرك بربي أحدا
(18:39)ولولا إذ دخلت جنتك قلت ما شاء الله لا قوة إلا بالله إن ترن أنا أقل منك مالا وولدا
(18:40)فعسى ربي أن يؤتين خيرا من جنتك ويرسل عليها حسبانا من السماء فتصبح صعيدا زلقا
(18:41)او يصبح ماؤها غورا فلن تستطيع له طلبا
(18:42)وأحيط بثمره فأصبح يقلب كفيه على ما أنفق فيها وهي خاوية على عروشها ويقول يليتني لم أشرك بربي أحدا
(18:43)ولم تكن له فئة ينصرونه من دون الله وما كان منتصرا
(18:44)هنالك الولية لله الحق هو خير ثوابا وخير عقبا
(18:45)واضرب لهم مثل الحيوة الدنيا كماء أنزلنه من السماء فاختلط به نبات الأرض فأصبح هشيما تذروه الريح وكان الله على كل شيء مقتدرا
(18:46)المال والبنون زينة الحيوة الدنيا والبقيت الصلحت خير عند ربك ثوابا وخير أملا
(18:47)ويوم نسير الجبال وترى الأرض بارزة وحشرنهم فلم نغادر منهم أحدا
(18:48)وعرضوا على ربك صفا لقد جئتمونا كما خلقنكم أول مرة بل زعمتم ألن نجعل لكم موعدا
(18:49)ووضع الكتب فترى المجرمين مشفقين مما فيه ويقولون يويلتنا مال هذا الكتب لا يغادر صغيرة ولا كبيرة إلا أحصيها ووجدوا ما عملوا حاضرا ولا يظلم ربك أحدا
(18:50)وإذ قلنا للملئكة اسجدوا لءادم فسجدوا إلا إبليس كان من الجن ففسق عن أمر ربه أفتتخذونه وذريته أولياء من دوني وهم لكم عدو بئس للظلمين بدلا
(18:51)ما أشهدتهم خلق السموت والأرض ولا خلق أنفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا
(18:52)ويوم يقول نادوا شركاءي الذين زعمتم فدعوهم فلم يستجيبوا لهم وجعلنا بينهم موبقا
(18:53)ورءا المجرمون النار فظنوا أنهم مواقعوها ولم يجدوا عنها مصرفا
(18:54)ولقد صرفنا في هذا القرءان للناس من كل مثل وكان الإنسن أكثر شيء جدلا
(18:55)وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدى ويستغفروا ربهم إلا أن تأتيهم سنة الأولين أو يأتيهم العذاب قبلا
(18:56)وما نرسل المرسلين إلا مبشرين ومنذرين ويجدل الذين كفروا بالبطل ليدحضوا به الحق واتخذوا ءايتي وما أنذروا هزوا
(18:57)ومن أظلم ممن ذكر بءايت ربه فأعرض عنها ونسي ما قدمت يداه إنا جعلنا على قلوبهم أكنة أن يفقهوه وفي ءاذانهم وقرا وإن تدعهم إلى الهدى فلن يهتدوا إذا أبدا
(18:58)وربك الغفور ذو الرحمة لو يؤاخذهم بما كسبوا لعجل لهم العذاب بل لهم موعد لن يجدوا من دونه موئلا
(18:59)وتلك القرى أهلكنهم لما ظلموا وجعلنا لمهلكهم موعدا
(18:60)وإذ قال موسى لفتيه لا أبرح حتى أبلغ مجمع البحرين أو أمضي حقبا
(18:61)فلما بلغا مجمع بينهما نسيا حوتهما فاتخذ سبيله في البحر سربا
(18:62)فلما جاوزا قال لفتيه ءاتنا غداءنا لقد لقينا من سفرنا هذا نصبا
(18:63)قال أرءيت إذ أوينا إلى الصخرة فإني نسيت الحوت وما أنسينيه إلا الشيطن أن أذكره واتخذ سبيله في البحر عجبا
(18:64)قال ذلك ما كنا نبغ فارتدا على ءاثارهما قصصا
در این بخش از آیات سوره کهف که مجموعا 632 کلمه است خداوند به مسایل زیادی اشاره کرده است که بخش عمده آن اشاره دارد به قدرت نمایی های خداوند.
استفاده از اوصافی نذیر صفت مقتدر که خداوند در قرآن به ندرت از آن استفاده کرده است در این سوره خود نمایی میکند. جمله لا حول ولا قوة الا بالله در یکی از آیات این قسمت درخشش ویژه ای دارد.
همینطور چند بار در این قسمت از کلماتی با ریشه (هدی) استفاده شده است که اسم حضرت مهدی را نیز ازین ریشه ریخته اند.
اشاره به وعده الهی و قیام ساعت موعود مطالب دیگر این قسمت است.
درآیه 59 میخوانیم:
(18:59)وتلك القرى أهلكنهم لما ظلموا وجعلنا لمهلكهم موعدا
 واین سرزمین ها را ازمیان بردیم ازآنرو که ظلم میکردند و برای هلاکت شان زمانی را معین کردیم.
این آیه که میتواند اشاره به از بین بردن اسرائیل در تاریخ معین باشد آیه 59 این سوره است و نیک روشن است که 59 مساویست با نام مبارک مهدی.
در آیه63 میخوانیم:
 (18:63)قال أرءيت إذ أوينا إلى الصخرة فإني نسيت الحوت وما أنسينيه إلا الشيطن أن أذكره واتخذ سبيله في البحر عجبا
در این آیه کلمه صخره بکار رفته است که اولا اشاره به صخره ایست در اورشلیم که مسجدالاقصی بر روی آن بنا شده است و ثانیا نشانگر ارتباط این سوره با سوره اسراء است.
بررسی مجموعه آیات قسمت چهارم سوره کهف.
قسمت بعدی این سوره از آیه 65 شروع میشود و تا آخر آیه 82 خاتمه می یابد. این مجموعه 237 کلمه است و حاوی داستان حضرت خضر و موسی است.
(18:65)فوجدا عبدا من عبادنا ءاتينه رحمة من عندنا وعلمنه من لدنا علما
(18:66)قال له موسى هل أتبعك على أن تعلمن مما علمت رشدا
(18:67)قال إنك لن تستطيع معي صبرا
(18:68)وكيف تصبر على ما لم تحط به خبرا
(18:69)قال ستجدني إن شاء الله صابرا ولا أعصي لك أمرا
(18:70)قال فإن اتبعتني فلا تسءلني عن شيء حتى أحدث لك منه ذكرا
(18:71)فانطلقا حتى إذا ركبا في السفينة خرقها قال أخرقتها لتغرق أهلها لقد جئت شيءا إمرا
(18:72)قال ألم أقل إنك لن تستطيع معي صبرا
(18:73)قال لا تؤاخذني بما نسيت ولا ترهقني من أمري عسرا
(18:74)فانطلقا حتى إذا لقيا غلما فقتله قال أقتلت نفسا زكية بغير نفس لقد جئت شيءا نكرا
(18:75)قال ألم أقل لك إنك لن تستطيع معي صبرا
(18:76)قال إن سألتك عن شيء بعدها فلا تصحبني قد بلغت من لدني عذرا
(18:77)فانطلقا حتى إذا أتيا أهل قرية استطعما أهلها فأبوا أن يضيفوهما فوجدا فيها جدارا يريد أن ينقض فأقامه قال لو شئت لتخذت عليه أجرا
(18:78)قال هذا فراق بيني وبينك سأنبئك بتأويل ما لم تستطع عليه صبرا
(18:79)اما السفينة فكانت لمسكين يعملون في البحر فأردت أن أعيبها وكان وراءهم ملك يأخذ كل سفينة غصبا
(18:80)وأما الغلم فكان أبواه مؤمنين فخشينا أن يرهقهما طغينا وكفرا
(18:81)فأردنا أن يبدلهما ربهما خيرا منه زكوة وأقرب رحما
(18:82)وأما الجدار فكان لغلمين يتيمين في المدينة وكان تحته كنز لهما وكان أبوهما صلحا فأراد ربك أن يبلغا أشدهما ويستخرجا كنزهما رحمة من ربك وما فعلته عن أمري ذلك تأويل ما لم تسطع عليه صبرا
اهم مطالب این قسمت ازین قرار است:
موسی به یکی از بندگان خدا که از علم لدنی برخوردار است و نامش هم مشخص نشده است میرسد و میخواهد با او همراهی کند. او در آغاز ابا میکند و میگوید ترا طاقت این همراهی نیست. با اسرار موسی او حاضر میشود با یک شرط اورا به همراهی خود بپذیرد. و آن اینکه هرچه میبیند اعتراض نکند تا خود او دلیل آنرا بیان کند. آنگاه حضرت خضر دست به سه عمل سوال بر انگیز میکند که در ظاهر توجیهی ندارند و او در هر سه مورد بر می آشوبد. بالاخره حضرت خضر پس از توجیه هرسه عمل از موسی برای همیشه جدا میشود.
مهمترین نکات این مجموعه از آیات ازینقرار است:
1.امکان عمر بس

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:,ساعت 18:32 توسط حانیه|


آخرين مطالب
» پندهای بسیار زیبا در زندگی
» آسان ترین راه برای خوشبختی
» طرز تهیه موفقیت
» انواع دما سنج و طرز کار آنها
» ایرانی های موفق در عرصه جهانی!(+عکس)
» معرفی رشته بیوتکنولوژی
» موفق باشید...
» ویژگی متولدین دی ماه
» فتوسنتز
» فراماسونری چیست و از کجا آمده؟!؟!
» قرآن، ریاضی وپیش بینی نابودی اسرائیل (1)
» قرآن، ریاضی وپیش بینی نابودی اسرائیل (2)

Design By : Pichak